Warning: compact(): Undefined variable $spacious_style in /home/maslowska/ftp/wp/wp-content/themes/cheerup/content.php on line 36

Jeśli szukacie ciekawych sposób na nauką tabliczki mnożenia to gry będą Waszym sprzymierzeńcem😉. Aby nauczyć się jej na pamięć należy wielokrotnie powtarzać działania – niestety zazwyczaj wkuwanie na pamięć z kartki, nie jest dla dzieci interesujące. A co dzieciaki lubią robić, no właśnie GRAĆ. Dlatego przedstawiam kilka sprawdzonych gier do utrwalenia tej wiedzy matematycznej.

Zapraszam Was również do przeczytania części 1, w której podaje metody na zrozumienie tabliczki mnożenia i kilka mnemotechnik na jej zapamiętanie.

Gra planszowa

Jedna z prostszych i bardziej lubianych gier przez dzieci. Wykonujemy ją sami lub z dzieckiem 😉.

Potrzebujemy:

  • duży bristol
  • kredki lub pisaki
  • dwie kostki do gry
  • pionki

Na dużej kartce papieru malujemy plansze z dużą ilością pól. Dzieciaki mogą wykazać się inwencją i zrobić różne pola specjalne czyli skróty, cofnięcia itp.

Gra polega na rzucaniu dwiema kostkami, następnie otrzymane cyfry mnożymy przez siebie i przesuwamy o daną ilość pól. Na przykład po wyrzuceniu 3 i 2 otrzymujemy wynik 6 i o tyle pól się przesuwamy do przodu.

Gra ta umożliwia dziecku podczas zabawy ćwiczenie tabliczki mnożenia do 36 jako, że najwyższy wynik otrzymamy z mnożenia 6 x 6.

Karty Grabowskiego

Tych kart pewnie wielu z Was mogłabym nie przestawiać, ponieważ są one bardzo popularne i lubiane. Ja również to potwierdzam.

W zestawie znajdziecie:

  • karty w kolorze czarnym – działania
  • karty w kolorze czerwonym – wyniki
  • książeczka z opisem możliwych gier

Ja korzystając z tych kart grałam w dwie popularne gry jak „Piotruś” oraz „Memory”.

Rozdzieliłam również karty na małą i dużą tabliczkę mnożenia czyli na mnożenie do 30 i powyżej 30.

Piraci z firmy HABA

Ta gra jest mniej dostępna, jednak postanowiłam Wam ją również pokazać.

Opakowanie jest w kształcie skrzyni skarbów i po otwarciu pojawia się plansza. Mamy tutaj czterech drewnianych piratów, którzy przypłynęli do brzegu, dwie bomby które po rzucie wskazują nam z jakich liczb będzie się składać nasze zadania oraz dwie kostki (żółta do łatwiejszego wariantu gry, ze znakami +/- oraz drewniana -/+/x).

Po prawidłowym obliczeniu i podaniu wyniku Pirat przesuwa się do przodu.

Do zestawu dołączone są również koła, na których wskazuje się wyniki, jednak ja z nich nie korzystam i wyniki po prostu mówimy na głos.

PUS

System do edukacji PUS czyli popatrz, ułóż, sprawdź.

Składa się z części kontrolnej czyli czerwonego pudełka z 12 ponumerowanymi kafelkami oraz z książeczek z ćwiczeniami o różnej tematyce również do mnożenia.

Praca z tym system wygląda następująco:

  • układamy kafelki od 1 do 12 w czerwonym pudełku (jak na zdjęciu powyżej)
  • zabieramy kafelek z numerem 1 i odczytujemy zadanie (w naszym przypadku jest to 9×3)
  • szukamy prawidłowej odpowiedzi ( 27 ) koło odpowiedzi w prawym dolnym rogu jest napisany numer (w naszym przypadku 9) i tam umieszczamy kafelek w czerwonym pudełku.
  • po rozwiązaniu wszystkich działań, obracamy pudełko do góry nogami, otwieramy i sprawdzamy WZÓR
  • po prawidłowym ułożeniu powinien być identyczny ze wzorem w książce

Z tym systemem dziecko może pracować samodzielnie dzięki kontroli błędu w postaci wzoru.

Piramida matematyczna

Piramida matematyczna z firmy Epideixis. Składa się z 34 elementów, na których zapisane są działania mnożenia i ich wyniki, dziecko ma za zadanie je ułożyć. Jeśli wykona to prawidłowo powstanie piramida.

Domino

Ostatnio już gra to domino. Możecie je wykonać samodzielnie lub kupić gotową gre. W domino gramy już pod koniec nauki tabliczki mnożenia, ponieważ z jednej strony dziecko szuka wyników do działań, ale z drugiej strony musi znaleźć działania do wyników, co jest już trudniejsze i powoli wprowadza dziecko w dzielenie.

Nasze domino podzielone jest na 4 kolory i tak:

  • żółty – mnożenie razy 2 i 3
  • czerwony – mnożenie razy 4 i 5
  • zielony – mnożenie razy 6 i 7
  • niebieski – mnożenie razy 8 i 9

Please follow and like us:

Write A Comment