Warning: compact(): Undefined variable $spacious_style in /home/maslowska/ftp/wp/wp-content/themes/cheerup/content.php on line 36

W tym poście przedstawię Wam oryginalną pomoc Montessori do nauki tabliczki mnożenia. Zanim jednak przejdziemy do jej opisu, parę uwag na jej temat.

Drewniana tablica do mnożenia, bo o niej tutaj mowa, jest świetną pomocą do zrozumienia matematyki. Poprzez wielokrotne jej układanie, dziecko może tabliczkę mnożenia poczuć, zobaczyć, a następnie zapamiętać. I tak właśnie się dzieje u maluchów w wieku 5 -6 lat, które uczą się przez wielokrotne powtarzanie.

Problem może pojawić się, gdy tabliczkę mnożenia uczą się starsze dzieci w wieku 8-9 lat, ponieważ dla nich powtórzenia nie są już interesujące. Ta pomoc nadal pozwoli im na zrozumienia, ale już nie na przyjemną naukę na pamięć. Dlatego w tym poście pokażę Wam różne techniki zapamiętywania. Przedstawione tutaj metody, umożliwią dziecku szybką naukę wszystkich działań z wynikiem powyżej 30.

Hasło „praktyka czyni mistrza” jest tutaj cały czas aktualne. Im więcej razy dziecko będzie powtarzać działania mnożenia, tym lepiej je opanuje. Dlatego fantastycznie sprawdzają się przeróżne gry matematyczne, gdzie łączymy przyjemne z pożytecznym. O grach opowiem wam więcej w drugiej części wpisu.

Drewniana tablica do mnożenia

Skład:

  • drewniana tablica ze stoma wgłębieniami na koraliki
  • 100 czerwonych koralików
  • czerwony krążek – do oznaczania mnożnika
  • 10 drewnianych kart z symbolami liczb od 1 od 10 – do oznaczania mnożnej

Do pracy z tą pomocą potrzebne nam będą karty pracy z działaniami na mnożenie (do pobrania na końcu strony):

Prezentacja I:

  • wybieramy jedną z kart pracy z działaniem np. 3 x 2
  • drewnianą kartę z cyfrą 3 umieszczamy w tablicy – mnożna
  • na tablicy u góry umieszczamy czerwony krążek nad cyfrą 2 (mnożnik)
  • rozkładamy koraliki (od góry do dołu)
  • przeliczamy koraliki
  • sprawdzamy wynik i schemat ułożenia z kontrolą błędu, znajdującej się na odwrocie karty pracy – dzięki kontroli błędu dziecko może samodzielnie pracować z pomocą

Prezentancja II:

  • podczas tej prezentacji wykorzystamy karty zapisów iloczynów (do pobrania na końcu strony)
  • układamy koraliki zgodnie z zapisem na karcie, przeliczamy i wpisujemy wynik
  • karty można zalaminować i pisać po nich markerem suchościeralnym

Mam dla Was jeszcze do pobrania schematy do kolorowania. Można je zalaminować, pisać markerem suchościeralnym i używać wielokrotnie. U góry zapisujemy działanie, a zadaniem dziecka jest zamalować odpowiednią ilość kropek.

5 metod na zapamiętanie tabliczki mnożenia

Tak jak pisałam wcześniej poniższe metody pozwolą dziecku zapamiętać wszystkie działania z wynikiem powyżej 30 oraz niektóre poniżej 30. W praktyce dzieci dobrze opanowują działania do 30, ponieważ są w stanie dosyć szybko wyliczyć je w pamięci.

Piosenka

Piosenkę najlepiej jest odsłuchać, a więc zachęcam Was do obejrzenia filmiku. Tutaj podam Wam tylko jej tekst:

6 razy 4 to 24
6 razy 8 to 48
6 razy 6 to 36
6 razy 7 to 42 ha ha

Wierszyki

Ja wykorzystuje 4 wierszyki w nauce tabliczki mnożenia, ale gdyby Wasze dziecko bardzo polubiło ten sposób, to zachęcam do zapoznania się z książka pt. „Tabliczka mnożenia w wierszykach” Tomasz Elbanowski.

A oto Nasze krótkie utwory:

Banany są zdrowe,

więc trzeba je jeść.

A 8 x 7 to 56.

Samochody są szybkie

bo mają koła cztery.

A 8 x 8 to 64.

Tutaj warto zwrócić dziecku uwagę, że dwie ósemki to cztery koła.

Niedziela to siódmy dzień tygodnia,

więc ją święć.

A 7 x 7 to 49.

Monopoly to fajna gra

a 8 x 4 to 32

Mnożenie przez 5

Mnożenie razy 5, dobrze jest prezentować na palcach. Każdy palec to jedna piątka.

3 x 5 obliczamy wskazując palce (5 /10 /15) , a więc 3 x 5 to 15.

Mnożenie przez 9

Do mnożenia razy 9 również wykorzystujemy palce.

Najpierw każdy palec ma nadany numer od 1 do 10, od lewej do prawej strony.

Następnie kiedy wykonujemy działanie 9 x 3, to chowamy palec z numerem 3 i tyle ile palców zostało po jego lewej stronie to dziesiątki (w tym przypadku mamy 2 palce, a więc 20) po prawej stronie mamy jedności ( w tym przypadku 7). Nasz wynik to 27.

Kolejny przykład to 9 x 7:

Chowamy siódmy palec. Po lewej stronie zostało 6 palców więc mamy 60, po prawej stronie mamy 3 palce. Wynik to 63.

Kalendarz

Szukamy strony w kalendarzu, w którym niedziela przypada na 7 / 14 / 21 oraz 28 dzień miesiąca, a więc wielokrotność 7. Dobrze gdyby niedziele były zaznaczone na kolor czerwony. Taki miesiąc przypada na przykład w czerwcu 2020 roku . Umieszczamy stronę z kalendarza u dziecka w pokoju (możemy ją zalaminować) i pozwalamy mu się z nią opatrzyć.

To już wszystkie pomysły na dzisiaj. U nas dzięki nim, nauka tabliczki mnożenia okazała się przyjemna. Zapraszam również na wpis o grach do nauki mnożenia.

Mnożenie – Karty pracy. Wpisz swoje dane i pobierz materiał:


    Pisanie tego posta to sporo pracy 😉 Jeżeli znaleźliście tutaj interesującą treść to proszę podzielcie się nią ze znajomymi.🙏🙏🙏

    Please follow and like us:

    Write A Comment