W tym wpisie chce Was zachęcić do modyfikacji, zmiany punktu zainteresowania dziecka
w ćwiczeniach życia codziennego (inna nazwa to życie praktyczne). Uważam, że te ćwiczenia są bardzo wartościowe ze względu na samodzielność dziecka, którą zdobywa podczas pracy w tym dziale, ale przede wszystkim są wstępem, bazą do kolejnych działów metody M. Montessori.
Dlatego, też wraz ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia chce się podzielić kilkoma inspiracjami świątecznymi, które możecie wykorzystać w pracy ze swoimi pociechami. Gdyż zaobserwowałam, iż wystarczy materiał na półkach ułożyć, uporządkować dodać nową serwetkę lub wymienić szczypce z małych na duże lub odwrotnie to dziecko
z zainteresowaniem ponownie sięga po pomoc, którą doskonale zna, a nam dorosłym zależy aby kontynuować i doskonalić zdobywaną umiejętność, a także ćwiczyć koncentrację
i uważność dziecka.
Zapraszam po garść inspiracji…
Zakraplacz
Cel:
– nauka posługiwania się zakraplaczem,
– doskonalenie chwytu pęsetkowego,
– ćwiczenia koncentracji i uważności.
Materiał:
– zakraplacz,
– mata silikonowa z przyssawkami w kształcie choinki,
– czerwony barwnik w słoiczku,
– gąbka,
– taca (najlepiej plastikowa).
Odkręcamy słoiczek z czerwonym barwnikiem (np. sok malinowy). Następnie zakraplacz zanurzamy w słoiku i nabieramy zawartość. Zakraplacz przenosimy nad matę w kształcie choinki i bardzo precyzyjnie nanosimy kropelki na przyssawki. Po wypełnieniu wszystkich wolnych miejsc czerwonymi kropelkami nakładamy gąbkę na szablon choinki, dociskamy i w ten sposób mamy gotowy materiał do ponownej pracy.
Boże Narodzenie – tradycje
Cel:
– wzbogacanie słownictwa
– poznanie tradycji świątecznych
Materiał:
– stojak na karty pracy
– karty pracy
Z kartami można pracować zarówno z dziećmi przedszkolnymi jak i umiejącymi czytać. Dla dzieci młodszych opowiadamy jak wyglądają różne tradycje Bożonarodzeniowe na świecie, a dzieci szukają odpowiedniego obrazka. Dzieci starsze samodzielnie czytają opisy i łączą je z obrazkami. Materiał jest sporządzony w dwóch wersjach:
– łatwiejsza – dla dzieci, które dopiero zaczynają czytać jest to jedno zdanie,
– trudniejsza – opis składa się z kilku zdań.
Te karty jak i wiele innych kart do pracy z dziećmi znajdziecie w ZESTAWIE ŚWIĄTECZNYM, jest tam wiele inspiracji i pomocy jak zorganizować dzieciom grudniowy czas.
Szkatułka
Cel:
– rozwijanie kreatywności dziecka,
– ćwiczenie spostrzegawczości,
– ćwiczenie koncentracji,
– doskonalenie motoryki małej.
Materiał:
– szkatułka,
– kolczyki z akcentami świątecznymi (3 pary)
– zawieszki świąteczne
– łańcuszek,
– opcjonalnie pudełko na kluczyk,
– taca.
I etap pracy polega na tym, iż dziecko zapina kolczyki i łączy je w odpowiednie pary.
II etap pracy to nawleka zawieszki na łańcuszek, zapinanie łańcuszka.
Przyszywanie guzika
Cel:
– nauka przyszywania guzika,
– nauka posługiwania się igłą i nitką.
– doskonalenie i utrwalenie prawidłowego chwytu pęsetkowego,
– doskonalenie prawidłowego napięcia mięśni w obrębie dłoni i nadgarstka,
– ćwiczenie koncentracji,
Materiał:
– materiał w kształcie choinki,
– guziki,
– nitka,
-igła,
– nożyczki.
Jeśli dziecko potrafi już przyszywać guziki to doskonali zdobytą umiejętność. Tak ozdobioną choinkę może dziecko podarować jako prezent dziadkom, czy wujostwu. Natomiast jeśli dziecko jest na etapie nauki przyszywania guzika to pierwszy krok, który robimy to pokazujemy sposób nawlekania nitki na igłę oraz wiązanie supełka. Kolejny etap to pokaz przyszywania i wiązanie supełka.
Mam nadzieję, że spodobało Wam się kilka świątecznych inspiracji, ale to nie wszystko co dla Was przygotowałam. Jeśli masz ochotę poznać więcej pomysłów i dostać pakiet kart do pracy z dziećmi zapraszam do zakupu ZESTAWU ŚWIĄTECZNEGO.