Często w pierwszych latach czy miesiącach życia dziecka nie myślimy o jego rozwoju muzycznym , a szkoda bo właśnie w tym czasie przypada faza wrażliwa na rozwój umiejętności muzycznych jak słuch czy poczucie rytmu. Faza ta rozwija się równolegle do fazy wrażliwej na język i dla większości rodziców jest to oczywiste że w tym okresie życia należny dużo do dziecka mówić, z muzyką już jest inaczej.
Niech Was nie zwiedzie myśl że skoro wy nie macie słuchu muzycznego to wasze dziecko też go nie będzie miało, ponieważ każde dziecko rodzi się z potencjałem muzycznym który warto rozwijać. A muzyka to uniwersalny język ludzi i powiem Wam szczerze, ze mój synek zanim nauczył się mówić nucił proste fragmenty piosenek jak np Aaa-kotki -dwa i już wiedzieliśmy że to czas na spanie i odpoczynek.
Maria Montessori bardzo lubiła uporządkowane otoczenia, oczywiście lubiła je dlatego, że widziała iż dzieci się w nich dobrze czują i również je lubią. Dlatego warto wszystkie instrumenty czy też przedmioty do muzykowania trzymać w jednym miejscu w domu lub mieszkaniu. Jeżeli tych instrumentów nie mamy za dużo to możemy stworzyć koszyk muzyczny, jeśli jest ich więcej to przeznaczmy na nie cały regał lub kilka półek.
DLA NIEMOWLAKA
Od jakiego więc wieku można dziecko otaczać instrumentami muzycznymi. Od kiedy skończy 6 miesięcy, siedzi i zaczyna chwytać proste przedmioty do ręki. Dla takiego malucha najlepsze będą:
- małe marakasy
- marakasy motylek
- mała deszczownica
- małe kastaniety
- shaker jajko
- flet
Flet może was zdziwić, ale niektóre dzieci już wieku 8-9 miesięcy potrafią wydobywać pierwsze proste dźwięki z tego instrumentu i ćwiczyć świadome wydychanie powietrza.
INSTRUMENTY DLA DZIECI POWYŻEJ ROKU
Warto kupować drewniane instrumenty z dwóch powodów:
Po pierwsze drewniane instrumenty ładniej brzmią od plastikowych, ponad to są trwalsze. Trwałość ma tutaj spore znaczenie ponieważ instrumenty bawią dzieci w przeróżnym wieku a więc pozostaną one z wami na długi czas.
DZWONKI JAKO POMOC MONTESSORI
Chciałam Wam tutaj przedstawić zabawkę ale opartą na identycznej zasadzie na jakiej działają dzwonki w placówkach Montessori. Są to dzwonki podwójne – odszukaj ton. Nie będą ukrywać że zabawka jest o wiele tańsza od typowej Pomocy Montessori.
W jednym rzędzie mamy kolorowe dzwonki które ułożone zgodnie ze wzorem poniżej tworzą game C-dur, natomiast w drugim rzędzie mamy dzwonki w kolorze szarym i dziecko uderzając w kolorowe dzwonki szuka od odpowiednika w szarych dzwonkach i układa gamę. Fantastyczna pomoc, która uczy dziecko wyszukiwanie tych samych dźwięków.
DZWONKI Z RĄCZKĄ
Kolejne dzwonki jakie zdecydowałam się kupić to dzwonki z rączką. Mój syn w wieku dwóch lach pokochał dzwony, zaczęło się od dzwonów kościelnych, które uwielbia słuchać kiedy ma ku temu okazję. Jako że mieszkamy blisko kościoła to słyszy je przynajmniej dwa razy dziennie.
Aby zaspokoić jego fazę na dzwonienie, dzwonki pojawiły się w kąciku muzycznym i są teraz jego ulubionym instrumentem. Ze starszymi dziećmi również możemy je wykorzystać do pracy.
Umieszmay przed dzieckiem trzy dzwonki i prosimy o zamknięcie oczy, następnie w dowolnej kolejności uderzamy w dzwonki i prosimy aby dziecko odtworzyło powstałą melodie.
KOSZ Z CHUSTAMI I WSTĄŻKAMI
W kąciku muzycznym warto mieć chusty do tańca (do rytmiki), podrzucania w rytm muzyki, owijania. Zastosowań ich jest wiele, dzieci je uwielbiają więc warto je mieć, dla starszaków ciekawą propozycją będzie wstążka na patyku również do tańczenia.
KSIĄŻECZKI MUZYCZNE
My mamy dwa rodzaje.
- seria „Poznaję dźwięki”. W każdej książęce znajduje się 6 utworów, włączamy je za pomocą przycisku. Dziecko poznaje krótkie fragmenty muzyki poważnej (5 sec. – szkoda że nie dłuższe).
- książki do wyśpiewywania – proste polskie piosenki w formie książeczki – „Jedzie pociąg z daleka” „Miała baba koguta” czy „Gdzieżeś ty bywał, czarny baranie? ” – wydawnictwa Muchomor.
ODTWARZACZ PŁYT CD
Prosty w obsłudze, aby dziecko mogło swobodnie z niego korzystać.
SYMFONIA PULPIT DYRYGENTA
W naszym kąciku muzycznym znajduje się jeszcze pulpit dyrygenta. Zabawka w której dziecko może zmieniać jakie instrumenty grają daną melodią. Wgranych jest 15 melodii, ale jako że mogą być odtwarzane przez różne instrumenty wariantów do odsłuchania jest naprawdę wiele. My mamy model z siedmioma instrumentami jest jeszcze dostępny z 13 instrumentami.
KARTY PRACY
W takiej przestrzeni muzycznej możemy dziecku umieścić karty z instrumentami lub kompozytorami do utrwalania swojej wiedzy. Takie karty poniżej do pobrania.
Instrumenty – Karty pracy. Wpisz swoje dane i pobierz materiał:
2 komentarze
Bardzo podobają mi się twoje filmiki. Zachęcona nimi pierwszy raz trafiłam na twoją stronę, zostanę na pewno na dłużej. Twoje podpowiedzi co kupic (mądrze) są bardzo cenne. Dziękuję i pozdrawiam.
Dzięki wielkie. Staram się z Wami dzielić tym co mi się sprawdza w domu.